Dizaino savaitėje pristatoma seniausios alaus daryklos etikečių istoriją

Penkiuose Lietuvos miestuose vykstančioje Dizaino savaitėje seniausia šalies alaus darykla „Gubernija“ pristato išskirtinį eksponatą – infografiką, demonstruojantį gamyklos alaus etikečių evoliuciją nuo daryklos veiklos pradžios 1665 m. iki dabar. Pasak kolekcionierių, skirtingų laikmečių etikečių dizainas ne tik papasakoja apie daryklos praeitį, bet ir yra unikalus savo periodo atspindys, leidžiantis naujai išvysti skirtingus Lietuvos istorijos etapus.

Rengiant infografiką remtasi gausia „Gubernijos“ alaus daryklos pardavimų direktoriaus ir užkietėjusio kolekcionieriaus Dainiaus Šidagio kolekcija, kurioje – maždaug du tūkstančiai „Gubernijos“ etikečių. Gamyklos atstovai išskyrė svarbiausius istorinius Lietuvos laikotarpius ir atrinko kiekvieno jų metu gamintas „Gubernijos“ alaus etiketes. Bendras infografikui atrinktų pavyzdžių skaičius viršija du šimtus.

D. Šidagis sako, kad etikečių kolekcionavimas jį traukia galimybe naujai pažvelgti tiek į alaus daryklos, tiek į savo šalies praeitį, ją išvystant kitu kampu. Pasak jo, kiekviena etiketė reprezentuoja tam tikrą istorinį laikmetį: į ją pasižiūrėjus galima suvokti to laikmečio dizaino madas, vyraujančią kultūrą, populiariausias alaus rūšis.

„Etiketės – tai savotiškas visuomenės ir jos istorijos atspindys. XIX amžiaus viduryje alaus daryklos etiketės buvo lietuviškos, prasidėjus spaudos draudimo laikotarpiui jos tapo rusiškomis, atgavus nepriklausomybę vėl imtos rašyti lietuvių kalba, o sovietmečiu vėl pasikeitė. Atitinkamai keitėsi ir dizainas – labai įdomu palyginti, kaip tos pačios alaus rūšies etiketė bėgant laikui keitėsi, evoliucionavo ir pasiekė dabartinę išvaizdą, mažai panašią į pirmykštę“, – sako D. Šidagis.

Kolekcionierius pažymi, kad labiausiai jį domina pačios seniausios etiketės, kurių išlikę labai mažai. Anot D. Šidagio, vienas įdomiausių kolekcionavimo aspektų – niekas nežino, kiek tiksliai senųjų etikečių yra išlikusių ir kur jos yra, todėl paieška niekad nenutrūksta, o radus apima didelis džiaugsmas. D. Šidagis atskleidžia, kad daug senųjų „Gubernijos“ etikečių randama Rusijoje, kur jos buvo išvežtos dar Rusijos imperijos laikais.

Infografiko kūrėjas Kęstutis Musneckis, daugiau negu 20 metų „Gubernijai“ kuriantis etiketes, pažymi, kad visada įvertina istorines alaus rūšies ir prekės ženklo šaknis. Todėl, pasak jo, etikečių kūrimas naujiems produktams ir etikečių atnaujinimas dešimtmečius žinomoms alaus rūšims labai skiriasi.

„Kurdamas infografiką stengiausi panaudoti rečiausias, unikaliausias etiketes. Išlikę pavyzdžiai rodo, kad ožys ant „Gubernijos“ butelių imtas vaizduoti dar XIX a. antroje pusėje, o du ožiai, simetriškai atsirėmę į statinę, atsirado tarpukario Lietuvoje. Įdomu tai, kad net sovietiniu laikotarpiu, nors „Gubernijos“ gamykla ir tapo valstybine, ji išlaikė savo pavadinimą ir logotipą su dviem ožiais ant joje gaminto alaus etikečių, skyrusį ją nuo kitų šalies alaus daryklų“, – sako K. Musneckis.

Infografikas iki gegužės 10 d. bus eksponuojamas Šiauliuose esančioje kavinėje „Brodvėjus LT“. Jame realiu dydžiu atkurtas etiketes gali apžiūrėti kiekvienas miestietis ir Šiaulių svečias.

Pasižymėkite pastovią nuorodą.